Finanse publiczne i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dla pracowników samorządowej jednostki budżetowej
- zasady finansów publicznych na tle prawnych podstaw określających sposób realizacji zadania przez kierownika oraz pracownika jednostki, system finansowy,
- JSFP w ustaleniach państwowych organów kontrolnych ( w tym NIK, RIO),
- charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych,
- zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Termin: 10.12.2018 r. / Miejsce: Warszawa
- zasad finansów publicznych na tle prawnych podstaw określających sposób realizacji zadania,
- praktycznych problemów związanych z gospodarką finansową w jednostkach sektora publicznego,
- roli i znaczenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- zasad postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Finanse publiczne.
- Funkcje finansów publicznych, system planowania i realizacji budżetu z uwzględnieniem wieloletniego planu finansowego, zakres działalności jednostki organizacyjnej na tle prawnych podstaw funkcjonowania sektora finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem:
- ustawy o finansach publicznych,
- ustawy Prawo zamówień publicznych,
- ustaw szczególnych związanych z podstawami realizacji zadań publicznych przez jednostkę.
- Prawne granice realizacji zadań publicznych na tle normatywnych postanowień aktów wewnętrznych określających zasady działania jednostki.
- Zasady finansów publicznych na tle prawnych podstaw określających sposób realizacji zadania przez kierownika oraz pracownika jednostki, system finansowy obowiązujący jednostki sektora finansów publicznych. Zasady ogólne finansów publicznych, w tym:
- pojęcie sektora finansów publicznych oraz środków publicznych,
- formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych,
- zasady gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych,
- środki publiczne w aspekcie zasad ich ujmowania w uchwałach budżetowych oraz planach finansowych jednostek samorządu terytorialnego,
- kryteria dokonywania wydatków, klasyfikacja wydatków,
- kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych jako podstawowe narzędzie identyfikacji obszarów zagrożeń w zakresie gromadzenia
i wydatkowania środków publicznych, - przejawy zasady jawności finansów publicznych.
- Problemy praktyczne związane z gospodarką finansową w jednostkach sektora publicznego. Jednostka sektora finansów publicznych w ustaleniach państwowych organów kontrolnych ( ze szczególnym uwzględnieniem Najwyższej Izby Kontroli oraz regionalnych izb obrachunkowych) - źródła i przyczyny stwierdzanych nieprawidłowości, skutki naruszeń przepisów prawa, praktyczna identyfikacja typowych obszarów zagrożeń mogących skutkować odpowiedzialnością kierownika oraz pracowników jednostki.
- Szczególny charakter regulacji dotyczących środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich jako lex specialis
w odniesieniu do ogólnych zasad dysponowania środkami publicznymi określonymi ustawą
o finansach publicznych. - Prawny obowiązek:
- ustalania przez jednostki sektora finansów publicznych przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny,
- terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania i konsekwencje jego zaniechania.
- Zagadnienia szczególne: zarządzanie finansami publicznymi, kontrola zarządcza i audyt wewnętrzny (zagadnienia wstępne), skuteczny system kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych.
- Funkcje finansów publicznych, system planowania i realizacji budżetu z uwzględnieniem wieloletniego planu finansowego, zakres działalności jednostki organizacyjnej na tle prawnych podstaw funkcjonowania sektora finansów publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem:
- Dyscyplina finansów publicznych
- Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie
i w granicach prawa”. Rodzaje odpowiedzialności (pracownicza, dyscyplinarna, karna, karno-skarbowa) za naruszenie ustawowo określonych zasad gromadzenia i dysponowania środkami publicznymi. - Rola i znaczenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w systemie ochrony finansów publicznych. Organizacja systemu dyscypliny finansów publicznych. Obowiązki dysponenta środków publicznych na tle ujawnionych nieprawidłowości.
- Zakres podmiotowy odpowiedzialności:
- odpowiedzialność kierownika jednostki (art. 53 ufp),
- odpowiedzialność pracownika, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotu:
- powierzenia obowiązków: przesłanki skutecznego powierzenia, powierzenie nieskuteczne (przykłady),
- odpowiedzialności kierownika przy powierzeniu obowiązków,
- odpowiedzialności głównego księgowego jako pracownika szczególnego rodzaju.
- Charakterystyka czynów naruszających dyscyplinę finansów publicznych wraz ze wskazaniem typowych obszarów zagrożeń, identyfikowanych na podstawie orzecznictwa organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Przegląd orzecznictwa komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz sądów administracyjnych – studium przypadków.
- Zakres zawiadomienia o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, z uwzględnieniem szczególnego znaczenia protokołu kontroli podmiotu zobowiązanego do złożenia zawiadomienia o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
- Zasady postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
- charakterystyka prowadzonego przez rzecznika postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw i zakresu:
- prowadzonych czynności sprawdzających,
- postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania,
- postępowania wyjaśniającego,
- przesłanek postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego,
- wniosku o ukaranie,
- postępowanie przed komisją orzekającą, postępowanie odwoławcze, skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
- charakterystyka prowadzonego przez rzecznika postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw i zakresu:
- Szczególne uwarunkowania wyłączenia oraz niedochodzenia odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (z przykładami), w tym art. 26 (tzw. kwota bagatelna) oraz art. 28 (znikomy stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych).
- Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz ich wymiar, koszty postępowania, wpis do rejestru prowadzonego przez Główną Komisję Orzekającą.
- Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
- Finanse publiczne w świetle zasady działania organów władzy publicznej „na podstawie
WARUNKI UCZESTNICTWA
Koszt uczestnictwa:
- jednej osoby 490zł netto +23% VAT,
- dwóch lub więcej osób z jednej firmy 450 zł/os netto +23% VAT
Do podanych wyżej cen nie doliczamy podatku VAT w przypadku, kiedy uczestnictwo w szkoleniu jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje:
koszt uczestnictwa, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych oraz obiadu. Noclegi rezerwują i opłacają Państwo indywidualnie.
Termin
Zajęcia odbywać się będą w centrum miasta w godzinach: 10:00 – 15:00.
O dokładnym miejscu szkolenia poinformujemy Państwa najpóźniej na 5 dni przed szkoleniem.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany terminu szkolenia w przypadku, gdy wykładowca z przyczyn losowych nie będzie go mógł przeprowadzić.
Kontakt
Zgłoszenia przyjmuje:
Aleksandra Szmater
tel. (22) 46-49-718;
fax (22) 46-49-752
e-mail: aleksandra.szmater@irip.pl
Zgłoszenie powinno zawierać: temat i datę szkolenia, nazwiska uczestników oraz dane do wystawienia faktury. Rezygnacje przyjmujemy pisemnie najpóźniej na 5 dni roboczych przed terminem spotkania. Po tym terminie obciążamy Państwa kosztami uczestnictwa w wysokości 100 % opłaty
Dane do przelewu
Płatności należy dokonać po otrzymaniu potwierdzenia najpóźniej na 5 dni przed terminem szkolenia na wskazane konto. Na przelewie prosimy umieścić: temat i datę szkolenia oraz nazwiska uczestników.